Komunikacja międzyludzka
Komunikacja między ludźmi
Człowiek jest istotą społeczną i bez względu na swoje przekonania lub też chęć maksymalnego wyizolowania się od społeczeństwa (są jednostki, które kontakt z otoczeniem ograniczają do niezbędnego minimum) musi się komunikować z innymi ludźmi. Komunikacja zapewnia mu możliwość funkcjonowania w społeczności, do której przynależy. Umożliwia mu wymianę myśli, wyrażanie swoich potrzeb i współdziałanie z innymi ludźmi. Przede wszystkim komunikacja jest podstawą relacji międzyludzkich i jest nieodłącznym elementem naszej codzienności.
Komunikacja międzyludzka to rodzaj połączenia między ludźmi, umożliwiający im przekazywanie wiadomości, współpracę, wyrażanie własnych opinii, funkcjonowanie w miejscu pracy, otoczeniu i rodzinie. Przebiega również na płaszczyźnie wymiany informacji między nadawcą a odbiorcą komunikatu. Jest najczęściej ściśle powiązana z kontekstem sytuacyjnym i odnosi się do poglądów człowieka, jego życiowego doświadczenia czy też sposobu myślenia.
Na komunikację międzyludzką składa się nie tylko przekazywanie i otrzymywanie informacji. Składają się na nią również mimika, intonacja głosu, zachowanie człowieka, które jest odpowiednie dla okoliczności czy też tematu, jakiego dotyczy sam proces wymiany informacji. Składają się więc na nią zarówno elementy werbalne, wokalne, jak i niewerbalne.
Komunikacja międzyludzka jest bardzo ważna w życiu każdego człowieka i nikt nie może zaprzeczyć, że na niej przede wszystkim opiera się jego funkcjonowanie w społeczeństwie, to czy, potrafi nawiązywać relacje z innymi ludźmi czy też staje się jednostką wyalienowaną ze społeczeństwa – czy na własne życzenie czy też poprzez nieumiejętność komunikowania się z innymi. Komunikacja zawsze przebiega na linii nadawca – odbiorca, a więc jej podstawą jest dialog, który może przyjąć formę dyskusji, negocjacji czy pogawędki. Wymaga również umiejętności właściwego odczytywania tzw. „mowy ciała” rozmówcy, wyczuwania jego nastrojów, wykazywania się zdolności do rozumienia i poszanowania jego poglądów i racji. Sami również swoją postawą, intonacją głosu, mimiką twarzy, która najczęściej mówi o nas znacznie więcej niż słowa, umiejętnością nawiązywania kontaktu wzrokowego przekazujemy swoje emocje i odczucia. Tak więc, komunikacja interpersonalna to znacznie więcej niż wymiana słów. To również nasz sposób bycia podczas rozmowy.
Można śmiało powiedzieć, że komunikacja międzyludzka jest nie tylko podstawą naszego życia, ale też nieodłącznym elementem naszej codzienności. Życie wymaga od nas konieczności porozumiewania się z innymi ludźmi. Nie tylko w relacjach z rodziną, ale również w środowisku zawodowym i ogólnie w społeczeństwie. Prawda jest taka, że bez komunikacji z innymi ludźmi w dzisiejszych czasach nie bylibyśmy w stanie załatwić czegokolwiek. Komunikujemy się nie tylko z kimś kogo znamy, ale również z obcymi zupełnie osobami, od których czegoś potrzebujemy. Bez komunikacji nie bylibyśmy w stanie zrobić zakupów, załatwić spraw urzędowych czy dowiedzieć się o drogę w obcym dla nas miejscu. Nie bylibyśmy w stanie wyrażać swoich opinii, poglądów czy też próśb.
Każdy, kto ma problemy z nawiązywaniem kontaktów z innymi ludźmi, zdaje sobie sprawę z tego, jak ważna jest komunikacja międzyludzka. O ileż łatwiej w życiu mają ci, którzy nie mają problemu z poznawaniem nowych ludzi, z nawiązywaniem rozmowy z nimi. I jak trudne dla tych, którzy nie potrafią wykazywać się lekkością w rozmowach z innymi, jest w ogóle rozpoczęcie dialogu. Żyjąc wśród ludzi zdajemy sobie sprawę, że bez k
Opinie o mojej pracy
Kliknij, aby zobaczyć wszystkie OPINIE.
O autorce
Przeczytaj więcej o autorce: Otylia Wrzos oraz o jej wróżbach tutaj: moje wróżby.