Indianie Hopi
Spis treści
Indianie Hopi
Rezerwat Hopi znajduje się w Arizonie. Jest to dwanaście wiosek położonych na szczycie i u podstawy trzech płaskowyżów. Znane są jako Hopitsuskwa, a mieszka w nich wielu z 7 tys. członków plemienia Hopi. Są oni ludźmi głęboko religijnymi, którzy kierują się etyką pokoju i dobrej woli. Bardzo ciężko pracowali, aby zachować swoją kulturę, język i religię, pomimo wpływów zewnętrznych. Są powszechnie znani ze swojego rzemiosła – ceramiki, srebrnych nakładek i plecionych koszy. Indianie Hopi opracowali również unikalny sposób uprawy roślin przy użyciu technik uprawy na sucho.
Plemię Hopi jest skupione w sercu Płaskowyżu Kolorado. Dla Hopi trzy mesa i doliny, w których żyją, są centrum wszechświata. Podróżując w ich tereny, można zobaczyć kamienne pueblo stojące na wysokim pustynnym krajobrazie na szczycie płaskowyżu. Hopi mieszkają w dwunastu różnych wioskach, a każda z nich jest uważana za niezależny podmiot rządowy. Każda wioska ma również określone obowiązki klanu, które zapewniają właściwe zarządzanie ziemią.
Przekonania religijne
Wszechświat Hopi składa się z ziemi, metaforycznie określanej jako „nasza matka”, wyższego świata i świata podziemnego, z którego przybyli Hopi i do którego ich duchy udają się po śmierci. Chociaż koncepcja pierwotnego stworzenia jest niejasna, istnieją różne opisy pojawienia się na tym obecnym świecie z trzech poprzednich, gdzie miejsce powstania znajduje się w Wielkim Kanionie.
Każdy z poprzednich światów dobiegł końca z powodu jakiegoś zła wyrządzonego przez wiedźmy, a obecny świat pewnego dnia również dobiegnie końca. Aby temu zapobiec i utrzymać świat w harmonii, ceremonie odprawiają stowarzyszenia ceremonialne i członkowie kiva. Wszechświat jest zrównoważony między pierwiastkiem żeńskim, ziemią i męskim, przejawiającą się w owocujących, ale niebezpiecznych mocach słońca, deszczu i błyskawicy.
Zło jest spowodowane celowym działaniem czarownic, zwanych „dwoma sercami”, ponieważ targują się one, by zdobyć osobiste korzyści i muszą ukraść serce innej osoby, aby przedłużyć swoje życie. Kiedy uważa się, że przywódca ceremonialny „kradnie” serce krewnego, aby ceremonia zakończyła się sukcesem, w tej wierze jest element magicznej ofiary z ludzi.
Istnieją trzy główne klasy zjawisk nadprzyrodzonych. Najbardziej zindywidualizowani są bogowie i boginie, z których każdy ma swój szczególny obszar zainteresowania. Postacie lub wcielenia tych bóstw są używane podczas czynności ceremonialnych. Następną kategorią są kacziny. Kilka kaczin to jednostki, ale większość z nich to klasy istot, z których każda ma inny charakter i wygląd. Istnieją także uogólnione duchy przedmiotów naturalnych i form życia, które obrażą się, jeśli jeden z ich ziemskich przedstawicieli zostanie niewłaściwie potraktowany. Tak więc, gdy zabija się zwierzynę łowną, jego duch i uogólnione duchy tego typu zwierząt muszą zostać udobruchane.
Sztuka Indian Hopi
Tradycyjne przedmioty są wytwarzane zarówno jako przedmioty artystyczne, jak i do użytku. Lalki Kaczina, nieświęte przedstawienia kaczin, nadawane dziewczętom i kobietom jako symbole płodności i zabawki, stały się przedmiotami turystycznymi pod koniec XIX wieku i od tego czasu przeszły kilka zmian stylistycznych.
Nowoczesne techniki srebrzenia wprowadzili w latach 20. XX wieku amerykańscy artyści związani z Muzeum Północnej Arizony. Używając projektów Hopi, jest to kwitnące rzemiosło. Jest kilku współczesnych malarzy Hopi pracujących na oleju i innych mediach, a także poetów i fotografów sztuki. Estetyczne standardy tańca, śpiewu i kostiumu są wysokie i jasno sformułowane.
Medycyna, śmierć i życie pozagrobowe
Choroba może być wywołana czarami, kontaktem z niebezpiecznymi siłami, takimi jak błyskawice lub częściej smutnymi lub negatywnymi myślami, takimi jak złość czy zazdrość, które zakłócają harmonię ciała. Leczenie jest wykonywane przez szamanów, którzy diagnozują i leczą dolegliwości lub przez członków stowarzyszeń ceremonialnych, które kontrolują lekarstwa na pewne choroby. Obecnie większość Hopi korzysta ze szpitali rządowych, a także z rodzimych domowych lekarstw i szamańskiego leczenia.
Spokojna śmierć na starość jest śmiercią naturalną. Inne zgony można przypisać czarom lub innym czynnikom powodującym chorobę. Pogrzeb syna lub innego bliskiego krewnego kończy się jak najszybciej poza wioską. Podczas swojej podróży do podziemnego świata duch zmarłych może próbować nakłonić innych do pójścia z nim, a różne obrzędy chronią przed tym. Po bezpiecznym znalezieniu się w podziemnym świecie zmarli są przyjaźni dla żywych i powrócą na ziemię wraz z kaczinami, aby przynieść deszcz.
Opinie o mojej pracy
Kliknij, aby zobaczyć wszystkie OPINIE.
O autorce
Przeczytaj więcej o autorce: Otylia Wrzos oraz o jej wróżbach tutaj: moje wróżby.